План за работата на училищния координационен съвет за справяне с тормоза в училището

ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

  1. Координационният съвет /КС/ за превенция и справяне с тормоза, насилието и асоциалните прояви на учениците в училище е създаден на основание- Заповед № РД 09-611/18.05.2012г. на Министъра на МОМН във връзка с прилагане на Механизма за противодействие на училищния тормоз между децата и учениците в училище и чл. 2, ал.1, б. “а” от Закона за борба срещу противообществените прояви на малолетните и непълнолетните ЗБППМН/.
  2. КС е избран на заседание на педагогическия съвет с протокол № 18 от 10.09.2015 година и утвърден със заповед № РД 06 – 829/10.09.2015г. на Директора на НУ “Княз Борис I“ гр. Шумен в следния състав:

 

– Илияна Иванова-Заместник-директор УД  – председател

 

Членове:

 

– Силвия Георгиева

– Марияна Райчева

 

 

  1. Работата на КС се основава и е съобразена с Механизма за противодействие на училищния тормоз между децата и учениците в училище, Закона за закрила на детето, ЗБППМН, приетите училищни планове и правилници.
  2. КС води документация за своите заседания и подпомага педагогическия съветник при актуализиране списъка на ученици живеещи в условия на повишени за нормалното им развитие рискови фактори.
  3. КС е и орган за взаимодействие при работа в случаи на деца жертва на насилие или в риск от насилие и за взаимодействие в кризисни ситуации.

ЦЕЛИ НА КС

  1. Разработване и прилагане на цялостен училищен подход, на координирани и последователни усилия за предотвратяване на тормоза и насилието и създаване на по-сигурна училищна среда.
  2. Свеждане до минимум на противообществените прояви на учениците.
  3. Възпитаване у учениците на коректни и толерантни междуличностни взаимоотношения и поведение съобразено с обществените норми и ред, и спазване на законите.
  4. Осигуряване на възможност за подготовка, реализация и условия за приобщаване на ученици с противообществени прояви и деца в риск към гражданското общество.
  5. Оказване на съдействие на органите по закрила в случай на деца, жертви на насилие, тормоз или други кризисни ситуации.

 

ЗАДАЧИ

  1. Разработване и прилагане на превантивни дейности за предотвратяване на тормоза в училище на ниво клас, училище, общност.
  2. Разработване на защитна мрежа за интервенция при случаи на тормоз в училище, чрез поставяне на ясни граници, изграждане на ценности, правила и процедури, които не допускат прояви на насилие и тормоз във взаимоотношенията в училище.
  3. Намаляване на предпоставките, пораждащи извършители на противообществени прояви в училището .
  4. Системно провеждане на индивидуална възпитателна работа с ученици, извършители на противообществени прояви, тормоз или насилие и поддържане на връзка с техните родители.
  5. Системен контрол на поведението на застрашени ученици от извършване на противообществени прояви, тормоз или насилие.
  6. Провеждане на извънкласни дейности – спортни празници, походи, екскурзии, художествено – творчески инициативи и др. с цел гражданско възпитание и образование на учениците.
  7. Координиране дейността на КС с държавните и общински органи и организации, имащи пряко отношение към работата с противообществените прояви сред малолетните и непълнолетните, както и изграждане на механизъм за предаване и споделяне на информация между основните и алтернативно посочени институции.

 

ДЕЙНОСТИ И МЕРОПРИЯТИЯ

  1. Запознаване на педагогическия и непедагогически персонал с формите на насилие и с Механизма за противодействие на училищния тормоз между децата и учениците в училище. Припомняне на правилата за ползване на наличния единен регистър за случаите на тормоз.

 

Отг. ЗДУЗ Срок: 17.09

  1. Изготвяне на помощен материал и запознаване на учениците и родителите с формите на насилие и с Механизма за противодействие на училищния тормоз между децата и учениците в училище.

 

Отг. – кл. р-ли

  1. Провеждане на анкетно проучване за изследване и оценка на тормоза между учениците в училището с випуските ІІ – IV клас и запознаване на педагогическия съвет, учениците и родителите с резултатите.

 

Отг. за провеждане на анкетата – кл. р-ли Срок: 12-16.10.

за анализ и обобщаване на резултатите ПС 30.10.

за запознаване на учениците и родителите 5-13.11.

 

  1. Запознаване на педагогическия колектив с плана и дейността на КС и неговата роля и място в профилактиката срещу нарушенията и взаимодействието й с другите институции.

 

Отг. Председателят на комисията Срок: 12.11.

  1. Диагностициране и вписване в електронния регистър на деца в риск, ученици – извършители на противообществени прояви, застрашени от отпадане, както и на живеещи в условия на повишени рискови фактори, пречещи за нормалното им развитие.

Отг. Кл. р-ли и ПС Срок:

за първоначално набиране на информация – 30.10.

за актуализиране – текущ

  1. Периодично да се изслушват от комисията нарушителите на обществения ред, за които има подаден сигнал, с цел установяване на причините за допуснатите нарушения и вземане на необходимите мерки.

 

Отг. Комисията Срок: текущ

  1. Изработване на индивидуална корекционна програма за въздействие на заведените на отчет ученици, извършители на противообществени прояви за индивидуална работа с тях.

 

Отг. ПдС и класните и р-ли                                                                                      Срок: текущ

  1. Задължително информиране на ПС преди предложения за налагане на наказания от страна на класните ръководители.

 

Отг. Кл. р-ли и ПС                                                                                                      Срок: текущ

  1. Провеждане на инструктаж и включване в плановете на кл. р-ли за часа на класа на теми за:

 Правни и здравни знания на учениците;

 Тормозът и насилието;

 Вредата от тютюнопушенето, алкохола и наркотиците;

 Опасността от разпространението на сектите;

 Законът за закрила на детето;

 Наредбата на Общината за опазване на обществения ред;

 Правилникът за дейността на училището

 Трафик на хора

 

Отг. Срок:

ПС за инструктажа – 17.09.

 

  1. Предложения до директора и педагогическия съвет за налагане наказания на ученици.

 

Отг. Кл. Ръководители  Срок: текущ

  1. Информация за задържането на учениците в училище, допуснатите неизвинени отсъствия, предприетите мерки и броя на наказаните ученици

 

Отг. Кл. р-ли                                                                                                      Срок: ежемесечно

ПС края на всеки учебен срок

 

МЕРОПРИЯТИЯ И ДЕЙНОСТИ С УЧЕНИЦИ

 

  1. Индивидуална работа с проблемни деца.

Отг. ПС Срок: текущ

  1. Съдействие за подпомагане на деца от социално слаби семейства, когато това се явява предпоставка за извършване на противообществени прояви и престъпления.

Отг. Комисията Срок: текущ

  1. Завеждане на регистър за тормоз над деца и работа с жертви на престъпни посегателства.

Отг. ПС Срок: текущ

  1. Поощряване на добри постъпки на ученици чрез публикации в сайта на училището и номиниране за наградата „Златно сърце“ и „Ученик на годината“.

Отг. Кл. р-ли, ПС  Срок: текущ

 

  1. Осигуряване на предимство за включване на ученици от рисковите групи в извънкласни и извънучебни форми на работа – спортни секции, художествено-творчески формации.

Отг. Комисията Срок: текущ

  1. Ангажиране на ученици от рискови групи като помощници на учителите.

Отг. Кл. р-ли Срок: текущ

 

МЕРОПРИЯТИЯ И ДЕЙНОСТИ С РОДИТЕЛИ

  1. Индивидуална работа с родители на ученици с провинения.

Отг. ПС и кл. р-ли Срок: текущ

  1. Системно уведомяване на родителите на ученици, с голям брой неизвинени отсъствия.

Отг. Кл. р-ли Срок: текущ

  1. Привличане на родители в осъществяването на превантивна дейност с учениците за предпазване от противообществени прояви.

Отг. кл. р-ли Срок: текущ

  1. Организиране на педагогически консултации за родители, чиито деца системно нарушават реда и дисциплината или са застрашени от попадане в рискови групи.

Отг. ПС и Кл. р-ли

Срок: текущ

 

ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ С ДЪРЖАВНИ И ОБЩЕСТВЕНИ ОРГАНИ И ОРГАНИЗАЦИИ

  1. Организиране на среща на учениците с проблемно поведение с представители на МКПППМН, детска педагогическа стая и кварталния отговорник от РПУ.

Отг. ПС и съотв. кл. р-ли Срок: текущ

  1. Координиране дейността на КС с :

 МКБППМН;

 Детска педагогическа стая

 Отдел “Закрила на детето” към Община Шумен.

 

Отг. Председателят на комисията и ПС Срок: текущ

 

  1. Търсене на съдействие от МКБППМН за образуване на възпитателни дела за провинили се в тежка степен ученици или родители, проявили нехайство при възпитанието и грижата за децата си.

Отг. Комисията Срок: текущ

  1. Поддържане на постоянни контакти с РДВР, детска педагогическа стая, отдел “Закрила на детето” към Община Шумен за успешно решаване на възникнали проблеми и нарушения.

Отг. Комисията Срок: текущ

Отг. ПдС

Срок: текущ

 

ЗАСЕДАНИЯ НА КОМИСИЯТА

  1. За изготвяне плана за дейността през учебната година и набелязване на инициативи за повишаване ефективността на охраната в училище.

 Срок: 09.11.2021г.

  1. За отчет на съответните отговорници преди края на първия и съответно втория учебен срок.

Срок: 26.01.

09.06.

  1. Текущо – по необходимост през цялата учебна година.

СХЕМА ЗА РЕАКЦИЯ ПРИ УСТАНОВЕН ТОРМОЗ  При инциденти при които има пострадали ученици, учители или са нанесени сериозни материални щети се прилагат изискванията и сроковете установени в заповед на Министър на образованието, младежта и

 

Доклад към началник на РУО

Не трябва веднага да се разпитва за случилото се, да се обсъждат причините за насилието или да се изяснява ситуацията. Това може да се случи на по-късен етап.

 

Действа се съгласно училищните процедури за противодействие на тормоз

Ако ситуацията на тормоз не може да бъде овладяна от наличния персонал на училището се търси помощ от РПУ или тел.112

При ниско или умерено ниво на тормоз

(до 48 часа)

 

Ако ученикът има опасно за себе си или за другите неконтролируемо поведение е позволено задържането му на едно място от учител или друг служител на училището

В прекратяването на ситуацията е позволено да се използва необходимата физическа сила за разделяне на учениците

до 24 часа

Прекратяване на ситуацията

до 1 час

до 5 минути

до 1 час

Получен сигнал за тормоз

Доклад до директора

Регистриране на ситуацията в единен регистър за тормоза на училището от учителя/служителя който я е наблюдавал или е получил сигнала

При тежко ниво на тормоз* (до 48 часа)

Насочване на сигнал към местната комисия за БППМН и полицията, ОЗД

Разглеждане на регистрираната ситуация от училищен координационен съвет за противодействие на тормоза и набелязване на мерки за промяна на документи и/или координиране на усилията за противодействие на тормоза

Наблюдавана ситуация на тормоз