П Л А Н
за работа на училищен координационен съвет за справяне с тормоза в училище по изпълнение на „Механизма за противодействие на училищния тормоз”съгласно заповед РД 09-611/18.05.2012 г. на МОМН
гр. Шумен - 2017 година
Състав на съвета
1. Председател: Илияна Иванова – помощник-директор
2. Членове:
Маргарита Стоянова– учител
Полина Миланова - учител
Виолета Ив. Димитрова - учител
І. Предмет
Проучване и подпомагане психичното развитие и здраве на децата и юношите в системата на средното образование, чрез превантивни мерки и сътрудничество по прилагането на механизъм за противодействие на училищния тормоз между децата и учениците в училище.
Единният механизъм за противодействие на тормоза е разработен от Министерството на образованието, младежта и науката с участието на МТСП, АСП, ДАЗД, МВР, ЦКБППМН и неправителствените организации – НМД, фондация „Стъпки за невидимите деца в Българи,” фондация „Асоциация Анимус”, Дружеството на психолозите в България и УНИЦЕФ.
ІІ. Цел
Разработване и прилагане на цялостен училищен подход, полагане на координирани и последователни усилия за предотвратяване на тормоза и създаване на по-сигурна училищна среда.
ІІІ. Задачи:
1. Разработване и прилагане на превантивни дейности за предотвратяване на тормоза в училище.
2. Разработване на защитна мрежа за интервенция при случаи на тормоз в училище.
ІV. Общи положения
1. Във всяко училище се създава координационен съвет с ясни функции и делегирани отговорности, който да отговаря за планиране, проследяване и координиране на усилията за справяне с тормоза. Съветът се ръководи от заместник-директор и включва училищния психолог , учители, ученици и родители.
2. Превенцията на тормоза включва комплекс от мерки, които най-общо имат за цел ограничаване и/или елиминиране на предпоставките и рисковите фактори, допринасящи за насилието.
3. Комплексът от превантивни мерки включва всички възможни аспекти и форми на тормоза, фокусира вниманието върху участието на всички групи и се планира на три нива - класна стая/паралелка, училище, общност.
4. За да се изгради защитната мрежа е необходимо да се поставят ясни граници, изграждане на ценности, правила и процедури, които не допускат прояви на насилие и тормоз във взаимоотношенията в училище
5. По-голямата част от ситуациите на тормоз могат да бъдат овладени от учителите, а някои от самите деца. Всяка намеса изисква внимателна преценка на ситуацията и нейната тежест.
6. Важно е да не бъдат омаловажавани и първите прояви на влошаване на отношенията между децата и поведение, което е неприемливо. Необходимо е още при най-малките сигнали и съмнения за тормоз да се предприемат стъпки, за да се предотврати ескалация на насилието и да се изпрати ясно послание, че такова поведение няма да бъде толерирано. Вниманието трябва да бъде насочено както към проявите на физически тормоз, така и към неговите социални и психологически форми.
Д Е Й Н О С Т И:
І. Дейности по разработване и прилагане на превантивни дейности за предотвратяване на тормоза в училище:
1. Сформиране на училищен координационен съвет.
Срок: 30.09.2017 г.
Отг. И. Иванова
2. Оценка на проблема, през мнението на учениците/учителите/родителите – с помощта на стандартизиран въпросник.
Срок: 20 ноември 2017 г.
Отг.: М. Стоянова,П . Миланова
3. Запознаване на учениците със същността на тормоза, проявите и участниците в процеса.
Срок: 30 ноември 2017 г.
Отг.: класните ръководители
4. Повишаване на квалификацията на персонала за справяне в ситуации на тормоз.
Срок: ноември 2017 г.
Отг.: Сн. Николова
5. Оптимизиране на системата за наблюдение и контрол, в зависимост от резултата от оценката на проблема.
Срок: януари 2018 г.
Отг.: Директора
6. Запознаване на учители, ученици и родители с процедурите за реагиране в ситуации на тормоз.
Срок: декември 2017 г.
Отг.: Координационен съвет и класните ръководители
7. Изработване и разпространение на информационно-образователни материали, съобразени с различните възрастови групи и свързани с: превенция на тормоза и правата и задълженията на децата. Изложба от детски рисунки.
Срок: 30 март 2018 г.
Отг.: В. Димитрова
кл. ръководители
8. Провеждне на индивидуални консултации с деца понасящи или извършители на тормоз.
Срок: октомври 2017 г. – май 2018 г.
Отг. Уч. координационен съвет
ІІ. Дейности по разработване и въвеждане на защитна мрежа:
1. Разработване и приемане на правила и процедури за работа с:
1.1 Дете, жертва на тормоз;
1.2 Дете, упражнило тормоз;
1.3 Деца, които помагат и подкрепят тормоза;
1.4 Децата наблюдатели.
Срок: декември 2017г.
Отг.: Уч. координационен съвет
2. Разработване и приемане на правила и процедури за регистриране на ситуации на тормоз, насочване към други служби и обмен на информация с други учебни и детски заведения.
Срок: декември 2017г.
Отг.: Уч. координационен съвет
3. Взаимодействие и решаване на конфликти между ученици, учители, родители и училищно ръководство.
Срок: октомври 2017 г. – май 201 8г.
Отг.: кл. ръководители
4. Да се създаде единен регистър за регистриране на ситуации на тормоз в училището. Регистърът да включва описание на ситуацията, вида тормоз, участници, наблюдатели, предприети мерки.
Срок: 20 ноември 2017 г.
Отг.: Уч. координационен съвет
№ |
Дейност |
Материален ресурс |
Финансов ресурс |
Друг ресурс |
1. |
Сформиране на училищен координационен съвет.
|
|
|
|
2. |
Оценка на проблема, през мнението на учениците/учителите/родителите – с помощта на стандартизиран въпросник. |
Хартия за анкетни карти - листа А4 – 2 пакета |
10,00 лв. |
Време – 1 ЧК
|
3. |
Анализ на проявите на училищен тормоз и наличните правила и решения за справяне с него – честота на булинга, форми, рeзултати, последствия, налични и липсващи правила. |
Карта с кодове. Таблица за отчитане. |
|
Време – 5 дни. |
4. |
Запознаване на учениците със същността на тормоза, проявите и участниците в процеса. |
Цветна хартия за изработване на информационни материали – 1 пакет. |
7,00 лв. |
Време – 1 ЧК |
5. |
Повишаване на квалификацията на персонала за справяне в ситуации на тормоз. |
|
300 лв. за обучение. |
|
6. |
Оптимизиране на системата за наблюдение и контрол, в зависимост от резултата от оценката на проблема. |
Камери за вътрешно наблюдение |
300 лв. |
Дежурство на учители |
7. |
Разработване на процедури за реагиране в ситуации на тормоз. |
Хартия за отпечатване на процедурите и разпространение. |
6,00 лв. |
Време – 1 ден |
8. |
Запознаване на учители, ученици и родители с процедурите за реагиране в ситуации на тормоз. |
|
|
Време – 6 дни |
9. |
Изработване и разпространение на информационно-образователни материали, съобразени с различните възрастови групи и свързани с: |
Цветна хартия за изработване на информационни материали – 2 пакета. |
14,00 лв. |
Време – 20 дни |
|
а) превенция на тормоза; |
|
|
Време – 10 дни |
|
б) правата и задълженията на децата; |
|
|
Време – 10 дни |
10 |
Запознаване на децата с аспектите на насилието и начините за справяне с него. |
|
|
Време – 10 дни |
11. 12. |
Провеждне на индивидуални консултации с деца понасящи или извършители на тормоз. Набиране на данни и анализ на профила на ученика, използващ булинг |
|
12 лв. |
Време – 1 час. |
|
|
|
|
|
|
Дейности по разработване и въвеждане на защитна мрежа |
|
|
|
13 |
Разработване и приемане на правила и процедури за работа с: |
|
|
Време – 5 дни |
|
Дете, жертва на тормоз |
|
|
|
|
Дете, упражнило тормоз |
|
|
|
|
Деца, които помагат и подкрепят тормоза |
|
|
|
|
Децата наблюдатели |
|
|
|
14 |
Разработване и приемане на правила и процедури за регистриране на ситуации на тормоз, насочване към други служби и обмен на информация с други учебни и детски заведения |
|
|
Време – 5дни |
15 |
Взаимодействие и решаване на конфликти между ученици, учители, родители и училищно ръководство. |
|
|
|
16 |
Да се създаде единен регистър за регистриране на ситуации на тормоз в училището. Регистърът да включва описание на ситуацията, вида тормоз, участници, наблюдатели, предприети мерки. |
|
|
Време – 3 дни |